5 tips voor een onderscheidend online event (webinar, talkshow, webcast)

Webinars zijn hot, zeker in deze tijd! Het is voor veel mensen toegankelijk, omdat iedereen vanuit alle hoeken van de wereld mee kan kijken. Een webinar is een effectieve manier om kennis en informatie over te dragen aan de juiste doelgroep. Maar hoe valt jouw webinar nou op tussen die jungle van livestreams, webcastings en online events? Hoe kun jij je onderscheiden van de anderen, en hoe zorg je ervoor dat de kijker jouw webinar blijft onthouden? 

Hieronder lees je een aantal tips hoe je jouw webinar onderscheidt van anderen en hoe Objektiv jou hierbij kan helpen. 

1. Locatie, beelden en licht

 Jouw kantoor is een potentiële studio voor een webinar en vaak heeft het ook zo zijn voordelen om op eigen locatie een webinar te organiseren. Zo zijn er geen kosten voor een (dure) studio en natuurlijk heeft het ook wel wat om een mooie uitzending te maken vanaf jouw eigen locatie! Vrijwel elke ruimte is om te toveren tot een stijlvolle studio. Wil je liever vanaf een externe locatie uitzenden? Er zijn voldoende locaties die online events en webinars faciliteren en ook wij hebben hebben voldoende partners waar wij onze mobiele studio voor jouw webinar of online event kunnen opbouwen.

Wij maken graag mooie beelden en het valt ons op dat bij de meeste webinars en online events hier veel te weinig aandacht aan wordt besteed. Statieven en lampen in beeld, gek gekozen cameraposities, alles hebben we nu wel gezien.

Besteed aandacht aan de opstelling van je camera’s en lampen! Daarnaast maken goede camera’s, met verschillende lenzen en filters – waarvan de meeste door cameramensen worden bediend – echt het verschil! Zo zal een goede camera-operator ook andere dingen waarnemen tijdens een webinar en die in beeld brengen. Denk bijvoorbeeld aan non-verbale communicatie van een tafelgast. De regie kan hier tijdens de uitzending mooi op inspelen en bepaalde non-verbale reacties in beeld brengen. De op afstand bestuurbare camera’s kunnen dit niet! Op deze manier voeg je dynamiek toe aan jouw webinar en dit zal zeker een positieve invloed hebben op jouw uitzending.

Wat lampen neerzetten kunnen we allemaal, maar worden ze wel goed neergezet? Wordt alleen de ruimte uitgelicht, of wordt er ook even getest als er mensen in de studio zitten?

Wij zorgen ervoor dat de ruimte goed is uitgelicht en dat je daarna even kijkt hoe het er uit ziet als er mensen in de studio aanwezig zijn. Je kunt met nog zulke goede en dure camera’s filmen, maar als het licht niet goed is, dan heeft dit geen zin.

Voor een professionele en aantrekkelijke webinar is het belangrijk om een mooie en ruim ogende zaal te hebben. Is de beschikbare ruimte kaal en monotoon? Dan zou je er voor kunnen kiezen om een decor te bouwen. Vergeet de opbouw van het decor en techniek niet mee te nemen in je planning. 

Belangrijke tip: Let erop dat de locatie een goede en vaste internetverbinding heeft en beschikt over genoeg elektriciteitspunten.

Bekijk hoe wij onze mobiele studio opbouwen

2. Weloverwogen keuzes maken

Om jouw webinar te onderscheiden van anderen is het belangrijk om te weten wat en wie je wil bereiken met je webinar. Door vooraf je doelen te bepalen en te weten hoe je jouw webinar in gaat vullen, kun je veel doelgerichtere keuzes maken.

Doelgroep

Voor het produceren van een goede webinar is het belangrijk om te weten wie je wil bereiken met het webinar. Welke informatie willen zij weten? Hoe komt de informatie het beste over bij deze doelgroep? Met welke platformen zijn zij bekend? Via welke kanalen/platformen kan ik het webinar het beste promoten? Dit zijn vragen die je kunt stellen om een begin te maken met jouw webinar, zodat je op de juiste manier je doelgroep kan bereiken. Zo hoef je geen overbodige, hippe TikTok advertenties te maken om jouw webinar te promoten, als jouw doelgroep 50 plussers zijn. Objektiv kan je ondersteunen in het maken van de juiste keuzes in de aanloop van het webinar.

 Doelen

Naast te weten wie je wil bereiken, is het ook goed om te weten hoe je jouw webinar gaat invullen. Is het voornamelijkste doel van je webinar dat jouw deelnemers met elkaar kunnen sparren over bepaalde onderwerpen? Dan is het goed om een platform te kiezen waar je met break-out rooms kan werken. Heeft jouw webinar ook een prijsuitreiking? Dan is wellicht leuk om deze prijs op locatie van de winnaar uitgereikt kan worden met een live verbinding. Een webinar kun je zo duur maken als je wil, maar het hoeft helemaal niet prijzig te zijn om een professionele, mooie webinar te produceren. Door de juiste technici, belichting, apparatuur in te zetten kan Objektiv overal, voordelig een webinar uitzenden.

 Setting

Nu de doelen zijn bepaald en de doelgroep is vastgesteld, is het tijd om de setting te bepalen voor je online event. Er zijn verschillende settings waaruit je kan kiezen.

Huiskamergesprek. Deze setting geeft een informele en open sfeer. De sprekers zitten op bank en gaan met elkaar in gesprek.

Rondetafelgesprek of talkshowsetting. Denk hierbij aan De Wereld Draait Door of Jinek. Er is een presentator aan het hoofd van de tafel en de gasten zitten aan weerszijde aan de tafel. Talkshow is een van de betere settings om te kiezen, omdat dit visueel aantrekkelijk te maken is.

Presentatie setting. De presentator staat in het midden aan een statafel en andere sprekers aan weerszijde aan statafels.

3. Inhoud van het webinar

Om de deelnemers van je webinar vast te houden, is een goede opbouw van je webinar noodzakelijk. Je kunt dit bereiken door de webinar op te delen in verschillende onderdelen. Begin bijvoorbeeld met een introductievideo in jouw huisstijl, of wissel in het webinar af met verschillende sprekers, gespreksonderwerpen en video’s die inhoudelijk iets toevoegen.

Relevante interactie

Je wil natuurlijk niet dat je kijkers in slaap sukkelen. Daarom is het goed om ze bezig te houden met bijvoorbeeld een interactief onderdeel. Dit is vaak een chatfunctie waar de deelnemers vragen kunnen stellen, maar je kan er ook voor kiezen om een poll te maken of video’s in te starten. Door even iets anders dan de studio te zien, worden de deelnemers opnieuw geprikkeld. Zo behoud je de aandacht! 

Let hierbij wel op dat dit interactief onderdeel relevant is voor de inhoud van het webinar. Ga geen polls of breakouts aan je webinar toevoegen omdat je het je leuk lijkt. Doe het alleen als het een toevoeging is voor jouw webinar.

Waarde van de presentator/gespreksleider

Naast een goede opbouw van het webinar moet ook de presentatie van het webinar in goede banen geleid worden. Kies daarom zorgvuldig voor een enthousiaste en ervaren presentator. Mocht je zo snel geen goede presentator vinden, dan kunnen wij jou daar bij helpen. Met ons netwerk van presentatoren/gespreksleiders kunnen we voor bijna ieder onderwerp de geschikte presentator vinden.

Behind the scene

4. Platform

Als de inhoud van het webinar is ingevuld kun je kijken naar welk platform je wil gaan gebruiken. Lees je in over de functies van de verschillende platforms. Je kunt je in lezen welke functies de verschillende platforms hebben. Wil je bijvoorbeeld een chatfunctie, dan is het handig om een platform te kiezen dat deze functie aanbiedt. Bevat jouw webinar vertrouwelijke informatie? Kun je kijken naar platforms die goed beveiligd zijn.

De platformen die je zou kunnen overwegen zijn bijvoorbeeld:

  • Youtube. Dit platform is al bij veel mensen bekend, heeft een chatfunctie die gemodereerd kan worden en is ook nog eens gratis.
  • Vimeo. Lijkt erg op Youtube, maar dit platform is betaald en daarom beter beveiligd. Daarnaast kan je via Vimeo weer uitzenden op andere platformen.
  • Zoom. Toegankelijk voor gebruikers. Kun je ook uitzenden op Facebook en Youtube
  • Webinar Geek. Heeft veel interactieve mogelijkheden.

Naast de bovengenoemde platformen, zijn er nog vele anderen. Bedenk wat voor jouw webinar het belangrijkst is en welk budget beschikbaar is. Kies vervolgens het platform die bij jouw webinar past.

5. Techniek

Een betrouwbare crew is een must. Een laatste (maar niet onbelangrijke tip) is om een goed technisch team in te schakelen dat alle zorgen uit handen neemt. Het inschakelen van een goed team dat alle zorgen uit handen neemt en ook over de benodigde technische kennis beschikt. Tijdens het webinar wil jij je focussen op de inhoud en sprekers. Daarnaast is een goede briefing het halve werk. Zijn alle instarts, presentaties en artwork aangeleverd? Als de techniek begrijpt wat er moet gebeuren, dan zal het webinar soepel verlopen. Maar vergeet nooit: hoe goed het webinar ook is voorbereid, het blijft een live uitzending waar kleine tekortkomingen onvermijdelijk zijn.

Wil jij meer weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van live streaming? Neem contact met ons op, dan nemen we het rustig even door!