Een professionele podcast bij jou op locatie

Picture of Joost

Joost

Oprichter van objektiv, het productiehuis dat organisaties helpt bij video, animatie en Livestream / live streaming van A tot Z.

Podcasts zijn enorm populair. Dat is ook niet zo gek, want je kan er altijd en overal naar luisteren. Onderweg, onder de douche, ’s avonds in bed of in de ochtend bij het ontbijt. Daarbij is het maken van een podcast voor iedereen mogelijk.

Wil je een eigen podcast opnemen? Dan is de kwaliteit ontzettend belangrijk. Niemand wordt vrolijk van een slecht verstaanbare podcast. Wil je er al helemaal zeker van zijn dat jouw podcast een succes wordt, maak er dan een complete professionele uitzending van inclusief beeldmateriaal!

Hoe? Als full service videomarketingbureau uit Den Haag helpen wij van Objektiv jou daar graag bij! We bouwen onze mobiele set op bij jou op kantoor, verzorgen de techniek, helpen bij het concept en monteren jouw podcast tot een mooie uitzending. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.

 Benieuwd naar de mogelijkheden van een eigen podcast op locatie en tips voor een succesvolle podcast, lees dan verder in deze blog.

Wat is een podcast?

Eerst een korte uitleg wat een podcast eigenlijk is, indien je dit nog niet precies wist. Een podcast is feitelijk een audio uitzending, vergelijkbaar met een radioprogramma. Het grote verschil daarbij is dat een podcast on demand is en kan worden beluisterd wanneer jij dat als luisteraar wil.

Het woord podcast is afgeleid van ‘broadcast’ (uitzending) en ‘iPod’. De allereerste podcasts waren namelijk exclusief beschikbaar op de iPod. Dit ontwikkelde zich al snel tot audiobestanden die men ook op andere apparaten kon afspelen, of zoals vandaag de dag gebruikelijk is, streamen via internet.

Tips voor een succesvolle podcast

Een podcast is dus een soort radioshow, waarin feitelijk ieder onderwerp kan worden besproken. Dit is dan ook een van de redenen waarom er tegenwoordig zo veel podcasts zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw podcast opvalt tussen alle anderen en een succes wordt? Hieronder geven wij jou een aantal tips.

1. Bepaal het onderwerp en de niche

Voordat je begint aan een podcast is het belangrijk om het onderwerp te bepalen. Met een podcast ga je dieper in op een onderwerp of niche. Dat is tenslotte waar de kracht van een podcast ligt. Daarbij geldt dat de keuze voor een specifieke niche in de meeste gevallen gepaard gaat met trouw publiek. Een uniek onderwerp onderscheid jouw podcast namelijk van de rest.

2. Zorg voor goede apparatuur

In een show waarbij juist het geluid belangrijk is zit natuurlijk niemand te wachten op slecht geluid. Zorg daarom altijd voor goede apparatuur tijdens de opname van jouw podcast. Het gebruik van professionele microfoons is dan ook een pre.

Wil je er echt voor zorgen dat jouw podcast een succes wordt? Kies dan voor opname in een daarvoor bestemde studio. Hier ondervind je geen last van vervelende echo’s of omgevingsgeluid en klinkt het geluid gewoonweg het best.

Bovendien creëert de opname van een podcast is een studio een professionele setting. Uiteraard merken de gasten in de uitzending dit ook, waardoor zij volledig gefocust zullen blijven en wat de kwaliteit van het gesprek of interview bevorderd.

Het artikel gaat verder na de onderstaande video

Bekijk hoe wij onze mobiele studio opbouwen voor podcasts op locatie

3. Houd de podcast tijd- en locatie onafhankelijk

Podcasts zijn ooit ontstaan vanuit de on demand behoefte naar een radioshow. Houd hier dus altijd rekening mee tijdens het maken van jouw podcast. Een succesvolle podcast is tijdloos en niet gebonden aan een locatie, maar kan altijd en overal beluisterd en bekeken worden.

4. Onderscheid jezelf met unieke, herkenbare elementen

Een podcast is tenslotte een soort radioshow waarbij een verhaal wordt verteld. Een duidelijke rode draad door het verhaal is dus erg belangrijk. Succesvolle podcasts kenmerken zich dan ook met herkenbare elementen zoals vaste vragen of items en een herkenbare aan- of afkondiging.

Zorg bij het maken van jouw podcast voor een bekend format, net zoals dit bij bekende radio- en televisie shows het geval is. 

5. Neem genoeg tijd voor de montage en nabewerking

Net zoals in het geval van video, is ook bij een podcast de montage en nabewerking essentieel voor een goed eindresultaat. Alhoewel soms de veronderstelling wordt gedaan dat een podcast direct na opname online kan worden gezet, is dit absoluut niet het geval. Je hebt namelijk altijd te maken met versprekingen of te verre afdwalingen van het hoofdonderwerp.

Probeer je podcast zo kort en concreet mogelijk te houden door onnodig materiaal eruit te laten. Je wil de aandacht van de luisteraar immers niet verliezen. Zorg daarnaast voor een goede afwerking van het geluid door eventuele ruis of pop-geluiden weg te filteren en het volume van iedere spreker gelijk te maken.

6. Een podcast luisteren én bekijken

Maak een complete uitzending van jouw podcast. Het totaalplaatje inclusief beeldmateriaal is tenslotte altijd aantrekkelijker dan enkel het geluid. Bovendien blijft het verhaal beter hangen als men ook beeld heeft bij het geluid. Zeker in het geval van meerdere sprekers is het bijvoorbeeld prettig om een beeld te hebben van deze verschillende sprekers en de waarneming van de onderlinge interacties.

De mogelijkheden van een podcast bij jou op locatie

Een succesvolle podcast opnemen bij jou op locatie? Geen probleem, met onze mobiele studio  kan jij zonder zorgen een podcast opnemen op kantoor. Wij helpen graag bij het concept, de montage en nabewerking en verzorgen kwalitatief hoogwaardige apparatuur. Zo maken wij samen met jou een mooie uitzending.

Benieuwd hoe wij dit doen en wat er allemaal mogelijk is op het gebied van podcasts voor jou? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Gratis intake

Wil jij voor jouw organisatie een video, animatie, talkshow of webinar maken? Wij willen je daar bij helpen en denken graag vrijblijvend mee. Vul je gegevens in en wij nemen contact op om een gratis telefonische intake in te plannen.

Cookies

Objektiv.nl maakt gebruik van cookies voor het personaliseren van advertenties. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.