Waarom podcast ideaal is bij de werving van nieuw personeel

Joost

Joost

Oprichter van objektiv, het productiehuis dat organisaties helpt bij video, animatie en Livestream / live streaming van A tot Z.

Dat podcasts populair zijn hoeven we waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Wat betreft het gebruik van podcasts kunnen we je nog wel een hele hoop vertellen. Met een podcast kan je namelijk meer dan je zou denken. Zo is podcast ook in te zetten als communicatiemiddel wanneer het gaat om de werving van nieuwe medewerkers voor jouw bedrijf.

Hoe je een podcast in kan zetten bij jouw arbeidsmarktcommunicatie en wat de voordelen hiervan zijn, lees je in deze blog.

Een podcast inzetten om personeel te werven, hoe werkt dat?

Een podcast is feitelijk gezien een audio uitzending, vergelijkbaar met een radioprogramma. Uiteraard is het ook mogelijk om een podcast te combineren met beeldmateriaal, waardoor je een professionele en complete uitzending kunt creëren. Dankzij onze mobiele studio is dit alles gewoon mogelijk bij jou op kantoor.

camera staat opgesteld op een locatie

Het leuke aspect van een podcast is dat deze op allerlei manieren kan worden ingezet. Het is tenslotte een soort radioshow, waarbij ieder onderwerp kan worden besproken en dit ook tot leven kan komen in de eigen verbeelding van de luisteraars.

Het feit dat er dus zoveel mogelijk is met podcast, biedt kansen voor de arbeidsmarktcommunicatie. Zo kan de inzet van een podcast bij het werven van nieuw personeel er op de volgende manieren uitzien in de praktijk:

  1. Podcast als aanvulling op de functieomschrijving

De functieomschrijving van een vacature is misschien wel het belangrijkste aspect. Hiermee moeten sollicitanten tenslotte worden uitgenodigd. Het is daarom belangrijk om de functieomschrijving op een zo enthousiasmerende en tegelijkertijd eerlijke manier over te brengen.

Alhoewel dit prima kan worden volbracht met tekst, zijn spraak en eventueel beeld in de vorm van podcast hier een absolute aanvulling op. Met spraak kan tenslotte veel meer worden verteld. Daarbij kan de functieomschrijving echt tot leven worden gebracht door hierover te vertellen, bijvoorbeeld door een huidige medewerker of manager.

  1. Geef meer informatie aan de kandidaten met podcast

Omdat in een podcast veel meer kan worden verteld dan in een tekstuele vacature, kunnen de kandidaten vanzelfsprekend ook beter worden geïnformeerd. Het grote voordeel hiervan is dat kandidaten beter aanvoelen of ze bij jouw organisatie passen en als het ware aan zelfselectie gaan doen.

Ondanks dat het aantal sollicitaties wellicht daalt door kritischere zelfselectie, neemt de kwaliteit juist toe. Dit betekent minder verspilde tijd voor de HR managers. Daarnaast zijn sollicitanten ook in staat om scherpe vragen te stellen, wat het sollicitatiegesprek altijd ten goede komt.

Een man met krullen staat achter een camera bij een opdrachtgever op kantoor

  1. Vertel wie je bent als organisatie met podcast, vanuit je eigen huisstijl

Met podcast vertel je zelf op een persoonlijke manier over jouw organisatie. Steek de podcast bijvoorbeeld zo in dat een medewerker samen met de HR manager aan tafel zitten en bespreken hoe de bedrijfscultuur eruit ziet, om vervolgens toelichting te geven op wie de ideale kandidaat is die bij dit plaatje aanschuift.

Deze interactieve manier van communiceren brengt de vacature tot leven bij de kandidaten. Bovendien werken wij als full service videomarketing- en podcastbureau uit Den Haag altijd vanuit jouw huisstijl, zodat de podcast volledig aansluit bij de uitstraling van jouw bedrijf.

De voordelen van een podcast bij jouw vacatures

Belangrijk om te begrijpen is dat een podcast bij arbeidsmarktcommunicatie dient als ondersteuning van jouw vacatures en dus niet als vervanging. Wanneer je podcast hier dus goed bij inzet, heeft dit meerdere voordelen:

  1. Laagdrempelig voor de doelgroep

Het grote voordeel van podcasts is dat deze overal gemakkelijk beluisterd kunnen worden. In tegenstelling tot tekst, wordt een podcast bijvoorbeeld eenvoudig geluisterd onderweg, tijdens het huishouden of tijdens het sporten. Een vacature die anders niet zo snel zou worden gelezen, komt met podcast wél onder de aandacht.

  1. Groot bereik met een hoge conversie

Wanneer jouw podcast op de juiste platforms wordt gedeeld is het bereik enorm. In combinatie met de laagdrempeligheid van de podcast resulteert dit in een hoge conventie. Een podcast is immers zo geluisterd.

Zeker wanneer jouw podcast wordt aangevuld met professioneel beeldmateriaal en wordt omgetoverd tot een professionele uitzending, is de kans groot dat deze wordt doorgestuurd onder enthousiastelingen. Zorg er uiteraard wel voor dat de uitzending niet te langdradig wordt. Hou het kort en krachtig. Uiteraard helpen wij jou daar graag bij!

  1. Eenvoudige onboarding van nieuwe medewerkers

Uiteraard is er met podcast meer mogelijk dan deze enkel in te zetten voor de werving van nieuwe medewerkers. Podcasts kunnen ook uitstekend worden ingezet voor interne communicatie. Daarnaast is het, als het om onboarding van nieuw personeel gaat, ook goed om dit te combineren.

Laat huidige medewerkers vertellen over hun rol, de bedrijfscultuur en bepaalde cases of situaties op de werkvloer. Dit is leuk om te horen voor het huidige personeel, maar ook goed te gebruiken in de onboarding van nieuw personeel.

Een podcast als aanvulling op jouw vacatures, gewoon bij jou op kantoor

Als full service videomarketing- en podcastbureau uit Den Haag maken wij het mogelijk een professionele podcast bij jou op locatie op te nemen. Uiteraard verzorgen wij de techniek en helpen we indien gewenst bij het concept, zodat jouw podcast een professionele uitzending wordt. Benieuwd hoe? Neem dan gerust eens contact met ons op.